Cele
zajęć: Zapoznanie studentów z najnowszymi wynikami badań
interdyscyplinarnych (biofizykochemia percepcji, neuroestetyka,
neurobiochemia, paleobiochemia) nad oceną estetyczną obiektów.
Analiza koncepcji piękna i sztuki w ujęciu trans- i
interdyscyplinarnym z uwzględnieniem poglądów filozofów,
artystów, naukowców oraz aktualnych wyników badań nauk ścisłych
oraz humanistycznych. Przedstawienie wpływu nauk ścisłych, takich
jak: matematyka, fizyka, chemia, biologia na rozwój sztuki i sztuki
na zrozumienie, wizualizację i interpretację abstrakcyjnych
zagadnień nauk ścisłych. Omówienie dokonań twórców, którzy
byli naukowcami, a zostali artystami i odwrotnie, na przykładach
m.in.: Hansa Hofmanna, Leona Chwistka i Ervina Laszlo. Zapoznanie
studentów z najważniejszymi odkryciami i koncepcjami nauk ścisłych
(teoria fraktali i przestrzeni wielowymiarowych, jeziora Wada,
teselacja, fizyka relatywistyczna, unitarna teoria pola, chemia
substancji psychoaktywnych endogennych i egzogennych, bioplazma,
sztuczna inteligencja i inne) i ich związku z rozwojem sztuki, w
szczególności z kubizmem, futuryzmem, formizmem, abstrakcjonizmem,
sztuką generatywną, opt-art i bio-art. Analiza grafik Mauritsa
Cornelisa Eschera i obrazów Jacksona Pollocka w oparciu o
matematyczną koncepcję fraktali Benoit Mandelbrota. Wprowadzenie w
biofizykochemiczne podstawy pracy mózgu w powiązaniu z analizą
malarstwa Alfreda Kubina i surrealistów (Salvador Dalí, Max Ernst,
Joan Miró, Francis Picabia, René Magritte i inni). Omawiana
tematyka jest bogato ilustrowana reprodukcjami obrazów, zdjęciami
rzeźb, przykładami sztuki użytkowej, filmami, cytatami z książek,
poematów oraz publikacji naukowych.
- Prowadzący: Prof. Marcin Molski